كتب– عبد الله سلامة
تصدر هاشتاج "#اتحدوا_مصر_بتضيع" و"#عبد_الفتاح_نتنياهو" قائمة الهاشتاجات الأكثر تداولا على موقع "تويتر".

وأكد المغردون ضرورة إسقاط عصابة العسكر حتى يتم إنقاذ الوطن من سياسة التدمير الممنهج، معربين عن عدم اندهاشهم من مساندة السيسي لعشيرته من الكيان الصهيوني.

وكتبت شيماء محمد "أبشع من موقف عصابة العسكر امبارح موقف اللي بيشرحوا ويبرروا الموقف.. اتحدوا علشان مصر تخلص من العصابة وصبيانها لأنها أكبر من كده"، مضيفة "اتحدوا ومتدوروش لبعض في الدفاتر القديمة لأن دا في مصلحة عصابة العسكر.. كلنا العسكر ضحك علينا، متقعدوش في مين ضيع الثورة.. مصر كلها بتضيع".

فيما كتب أحمد محمد "بيقولك: في موجة غلاء أول يناير.. ده ع أساس إن إحنا ف موجة كوميدي".

وكتب سامح سيف "آلاف الشهداء وآلاف المعتقلين وآلاف المشردين والدولار بـ٢٠ جنيها، واقتصاد منهار وسياحة مفيش ومياه هتنشف ودعم بيترفع.. مستنين إيه". فيما كتب محمد المحامى "على رأي المثل: يا مستني السيسي يعلي مصر يا مستني تواضروس يصلي العصر".

وكتب عبد الله أحمد "الغريب دفاعه عن الكيان الصهيونى وبشتى السبل أكثر من حماية دولة ويجثم على أنفاس أهلها، والأغرب من يدافعون عنه". فما كتبت أسماء علي "يهدم الأنفاق ويغلق المعابر، ويسحب قرار إدانة الاستيطان، ويقف ضد كل العرب بعد أن نهب أموالهم".


 

Facebook Comments